Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w calach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indiwidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy klient może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się więcej jak je wyłączyć.

Aktualności

Jak przyprawić święta?

Dodano: 2016-12-21 14:57

Nadchodzące święta to czas, kiedy na naszym stole pojawia się wiele smakołyków, może zbyt wiele. Zgodnie z tradycją, próbujemy każdego z 12 dań, często jemy zbyt duże porcje potraw, pijemy gazowane napoje, spożywamy ciężkostrawne potrawy, no i jeszcze słodycze. Wszystkie te czynniki, niestety, wpływają na zwiększenie naszej masy ciała.

Pamiętajmy podczas przygotowywania potraw świątecznych, że są przyprawy, które powinny znaleźć się w recepturach naszych wyrobów, nie tylko z uwagi na ich aromat i smak, ale również -a może przede wszystkim -ze względu na dobroczynny wpływ na procesy metabolizmu.

Czarny pieprz – ostry smak zawdzięcza piperynie, której zawiera większą ilość niż pieprz biały. Zwiększa wydzielanie soku żołądkowego, przez co przyspiesza trawienie pokarmów, wspomaga trawienie tłuszczów.  Może wykazywać działanie przeczyszczające. Dobrze działa na wątrobę. Ma szerokie zastosowanie w kuchni, w czasie świątecznym również jako składnik mieszanki przyprawowej do pierniczków.

Papryka ostra, Chili – działa rozgrzewająco, pobudza układ pokarmowy do pracy ale też zmniejsza apetyt.

Kurkumina – główny składnik curry, jest bardzo silnym przeciwutleniaczem. Wpływa na przyspieszenie trawienia tłuszczów, zapobiega odkładaniu się tkanki tłuszczowej i powstawaniu nowych komórek lipidowych. Idealna do dań z drobiu, jak również do zabarwienia ryżu i makaronu.

Imbir – charakteryzuje się silnym, korzennym zapachem i ostrym smakiem. Herbata z dodatkiem szczypty imbiru doskonale rozgrzewa nasze ciało ale również wspomaga trawienie, zapobiega wzdęciom, przyczynia się do obniżenia poziomu cholesterolu we krwi, a nawet pomaga w usuwaniu zbędnych metabolitów z naszego organizmu.

Cynamon – daje poczucie słodkości, dzięki czemu możemy zmniejszyć ilość cukru dodawanego do np. ciast i deserów. Obniża poziom cholesterolu i trójglicerydów we krwi, reguluje gospodarkę węglowodanową – szczególnie polecany dla osób z cukrzycą i insulinoopornością. Pomaga w oczyszczaniu organizmu. Zastosowanie: kompoty, ciasta, desery, sałatki owocowe, potrawy mięsne, drobiowe i rybne.

Bazylia – wspomaga trawieniem pobudza wydzielanie soku żołądkowego, ułatwia przyswajanie i przyspiesza trawienie białek i tłuszczu z pokarmu, działa rozkurczowo, rozluźnia jelita, ma działanie łagodzące niestrawności i bóle głowy. Doskonale komponuje się z sałatką z pomidorów i mozzarelli.

Kminek – głównym składnikiem olejku eterycznego kminku jest karwon. Kminek działa rozkurczowo na przewód pokarmowy, wspomaga pracę nerek, zwiększa wydzielanie żółci i kwasu żołądkowego, zapobiega wzdęciom i jest delikatnie moczopędny. Ma zastosowanie przy wypieku chleba, do dań mięsnych, do serów oraz do produkcji likieru alasz, świetnie podkreśla smak dań kapustnych. Kapusta z grochem podana na stół wigilijny będzie na pewno bardziej smakowała z dodatkiem kminku, ale również dzięki tej przyprawie nasz układ pokarmowy łatwiej sobie z nią poradzi.

Majeranek - ułatwia trawienie substancji zawartych w warzywach strączkowych, np. fasoli i grochu, zapobiega nadmiernej fermentacji w jelitach. Dodatkowo ma działanie lekko przeciwbakteryjne i przeciwzapalne. Może być wykorzystywana w kuchni jako zamiennik soli, co zapobiega zatrzymywaniu wody w organizmie.

Oregano – bardzo dobre źródło antyoksydantów. Żywieniowo pobudza wydzielanie soków trawiennych, ułatwia tym samym trawienie oraz łagodzi wzdęcia. Z powodzeniem może być stosowany do przyprawiania dań mięsnych, zup, czy makaronów, szczególnie w kuchni śródziemnomorskiej. Również olej z oregano przygotowany w warunkach domowych może okazać się znakomitym prezentem świątecznym.

Kolendra - pobudza wydzielanie śliny i soku żołądkowego. Świetnie się sprawdza w paście z sezamu i ciecierzycy (humus), zupie dyniowej, do dań mięsnych oraz do produkcji likierów ziołowych.

Anyż - zwiększa wydzielanie soków żołądkowych, zmniejsza niestrawność i wzdęcia. Polecany do ciast, do produkcji likierów.

Anyż gwiaździsty – zastosowanie podobne jak anyż, ale cechuje się ostrzejszym zapachem, a smak jest paląco - żywiczny.